Recursos

Continguts

Recursos per a famílies i professionals

Jornades d’orientació per a professionals 2021

Degut a la pandèmia va haver de celebrar-se ne format telemàtic. Tot i això, hi va haver una assistència de gairebé una seixantena de persones que a més van participar activament a través del xat de la sessió. Des del Departament d’Educació del Consell Comarcal d’Osona estem molt agraïts i satisfets amb aquesta elevada participació.

Aquesta sessió està enfocada a donar recursos i informació per a l’orientació a professionals que intervenen en joves durant l’educació secundària obligatòria i en les seves transicions educatives.

La Jornada compta amb la participació de Jordi Valldeoriola, tècnic d’educació del Consell Comarcal d’Osona, Fran Rojas i Marta Colomer, especialistes en l’àmbit d’orientació, i la Núria Samsó i Olga Vilamala que en expliquen de primera mà l’experiència de l’Institut de Grup i l’Institut del Voltreganès en el projecte pilot d’orientació comarcal. Finalment compta amb la intervenció de la Núria Garriga que fa un recull de les opcions i avantatges que podem trobar en l’ús del Consell Orientador com a eina per als Centres educatius.

Com podem ajudar els nostres fills i filles en la presa de decisions

Treballa el moment vital que viuen les persones joves a l’hora d’escollir el seu itinerari formatiu. Compartim les emocions presents i eines i recursos que com a pares i mares podem utilitzar per acompanyar-los.

Estàs desorientat/desorientada?

Gimnàstica emocional

Educar emocionalment requereix constància. Per passar de la teoria a la pràctica cal un entrenament que perduri en el temps, no tant pel que fa a hores de dedicació com pel que fa a crear espais de diàleg col·locats estratègicament en el nostre dia a dia. Tots entenem perfectament que si volem ser bons jugadors de bàsquet, per exemple, ens caldrà entrenar molt. De la mateixa manera, si vull canvis significatius en la consciència i la regulació emocional dels meus fills, cal entrenar-los!

https://us02web.zoom.us/j/86358867562

Orienta’t en família. Com acompanyar als fills i filles en el procés de presa de decisions

Explorar elements a treballar en el context de la família, conjuntament amb el fill/a.

Fer-los fer treball d’autoconeixement així com d’identificació de condicionants que puguin afectar-los.

Identificar quines competències han de posar en joc les famílies en el procés d’acompanyament.

https://youtu.be/_MyGs-mU6YI

Món laboral

El món de les professions

Descobreix les professions, més enllà d’aquelles més tradicionals o conegudes, prenent consciència de l’ampli ventall de possibilitats professionals que existeixen.

Món laboral i competències del SXXI

Coneix aquelles competències que es demanen al S.XXI.
Analitza el mercat de treball i identifica els elements clau que cal tenir en compte per a poder investigar les professions.

Les professions del futur

Explora les professions emergents i identifica els sectors ocupacionals de cada una d’aquestes.
Explora les perspectives futures de les professions i identifica professions d’interès, Coneix també dades que permetin comprendre l’automatització i l’evolució de les professions.

Beques

Beques per ensenyaments postobligatoris no universitaris Convocades pel Ministeri d’Educació i Formació Professional

Les beques són ajuts al finançament d’uns estudis que s’ofereixen a l’alumnat per part d’un organisme o una entitat. Aquestes aportacions econòmiques poden ser per a cursar uns estudis obligatoris o postobligatoris, i sempre s’atorguen quan l’estudiant/a compleix amb els requisits establerts en la convocatòria. A banda de les beques, hi ha altres formes que et poden ajudar a finançar els teus estudis.

Estudis postobligatoris no universitaris

  • Batxillerat
  • Formació Professional de Grau Mitjà i de Grau Superior
  • Ensenyaments. artístics professionals
  • Ensenyaments. esportius
  • Ensenyaments. artístics superiors
  • Estudis religiosos superiors
  • Estudis d’idiomes en escoles oficials
  • Cursos d’accés i cursos de preparació per a les proves d’accés a la formació professional i cursos de formació específics per a l’accés als cicles de grau mitjà i de grau superior impartits en centres públics i en centres privats
  • Formació professional bàsica


Quan i com fer la sol·licitud

  • Termini: el període de sol·licitud es des del mes d’agost al 30 de setembre del 2021
  • La sol·licitud es pot fer per internet i presencialment. El formulari el trobareu al portal http://educacio.gencat.cat/
  • La persona que sol·licita una beca ha d’estar matriculada en algun dels ensenyaments anteriors durant el curs 2021-2022
  • No es concedirà beca als i les alumnes que repeteixen curs

Mobilitat internacional

Les possibilitats d’estudiar una part o uns estudis complerts en un altre país són cada vegada més variades, ja que respon a una exigència del món globalitzat en què ens trobem. Pots decidir anar a fer uns estudis a l’estranger pel teu compte a títol individual, o participar en el marc d’un programa d’estudis o d’intercanvi que organitzen diferents institucions públiques i privades. Depenent de la teva edat i formació tindràs unes opcions d’estudi o unes altres. També seran diferents els requisits i les responsabilitats en funció de si vols estudiar en un estat membre de la Unió Europea o prefereixes anar a un altre continent.

Més informació

Preinscripcions curs 2022-2023

Calendari de preinscripció curs 2022–2023

  • ESO. Educació Secundària Obligatòria.
    Presentació de sol·licituds: del 9 al 21 de març.
  • Batxillerat i Cicles de Formació Professional de Grau Mitjà.
    Presentació de sol·licituds: del 20 al 26 d’abril.
  • Cicles d’Arts Plàstiques i Disseny de Grau Mitjà.
    Presentació de sol·licituds: del 17 al 23 de maig.
  • Cicles de formació Professional d’Arts Plàstiques i Disseny i Cicles de formació Professional de Grau Superior.
    Presentació de sol·licituds: del 25 al 31 de maig.


Tota la informació referent a les preinscripcions 2022-23, la trobareu a: https://preinscripcio.gencat.cat

Persones amb diversitat funcional

Aquí podreu trobar un seguit de programes i recursos per l’orientació acadèmica i professional amb persones amb diversitat funcional

ADFO (Associació Diversitat Funcional d’Osona)

Informació, orientació, suport i acompanyament a les persones amb discapacitat i els seus familiars. Impulsem les eines adients per a fer front a les necessitats, millorar la qualitat de vida i l’accessibilitat i promoure l’autonomia de les persones amb diversitat funcional.

Adfocet

És el centre especial de treball d’ADFO des del 2017. Neix davant la possibilitat de millorar la inserció laboral de les persones amb discapacitat física. Busquem la creació de nous llocs de treball i l’ajustament social i personal que requereixen les persones amb diversitat funcional durant el procés de transició a l’empresa ordinària.

https://www.adfo.cat/
Carrer de Sant Pere, 9, 08500 Vic, Barcelona.
938 83 29 49

Eina Sant Tomas

En l’àmbit de la formació: es realitzen diferents cursos de formació laboral per a preparar a les persones a incorporar-se al món del treball. Des de la Formació bàsica dirigida a joves que han finalitzat l’escolarització obligatòria, cursos de formació específica en algun ofici o sector laboral concret, i també accions d’orientació laboral. Tota la formació laboral es complementa amb estades de pràctiques en empreses.

TAC Osona

El Centre Especial de Treball Tac Osona és una empresa social on la major part dels seus treballadors són persones amb discapacitat intel·lectual, però també amb altres tipus de discapacitat.

https://www.santtomas.cat

SAEFD, UVIC

Aquest servei d’assessorament forma part del Programa d’Orientació Psicoeducativa i de Suport a la Inclusió (POPSI) i està dirigit als i a les estudiants que requereixen, al llarg del seu procés formatiu a la UVIC, suport específic derivat de les seves condicions de discapacitat, diversitat funcional o de trastorns de l’aprenentatge.
A qui està adreçat? Futurs estudiants que vulguin saber com podran dur terme els seus estudis a la Uvic-UCC.
Estudiants que ja estiguin matriculats i que requereixin algun tipus de suport o d’orientació per tal de participar plenament a la vida universitària.
Membres de la comunitat universitària (professorat i personal d’administració i serveis) especialment els que intervenen directament en la implementació dels plans individualitzats.

https://www.uvic.cat/uhub/serveis/saedf
suport.diversitat@uvic.cat (hores convingudes)
Responsable: Sarah Mir

Homologació i convalidació

L’homologació, suposa el reconeixement del grau acadèmic corresponent i habilita per continuar estudis d’un altre nivell educatiu espanyol. També implica el reconeixement dels efectes professionals inherents al títol espanyol de referència.

Quan la persona interessada vol continuar els estudis en un centre educatiu espanyol pot sol·licitar la convalidació dels estudis estrangers realitzats en el seu país.

Aquí tens tota la informació que necessites per fer tot aquest procés:​
Informació bàsica sobre homologació d’estudis estrangers no universitaris